Social media is voor veel mensen een dagelijkse bezigheid geworden. Ook in het zakenleven wordt social media steeds vaker ingezet. Social media wordt steeds meer gebruikt om je zakenrelaties te onderhouden. De doelgroepen die social media gebruiken wordt steeds breder. Dit toont het Nationale Social Media Onderzoek 2016 uitgevoerd door: ‘’Newcom Research & Consultancy B.V.’’, aan. Uit dit onderzoek blijkt tegelijkertijd dat verschillende leeftijdscategorieën steeds meer verdeeld worden over verschillende social media kanalen. Door deze veranderingen brengt social media dus steeds meer potentie, maar het wordt tegelijkertijd steeds lastiger om social media op de juiste manier in te zetten.
1. Quality over quantity
Het social media landschap is tegenwoordig zo groot dat het haast onmogelijk is om via ieder kanaal uit te blinken. Kijk daarom bij welke doelgroepen je wilt opvallen en zoek vervolgens uit op welke kanalen deze personen actief zijn. Wanneer je dit hebt gedaan weet je op welke social media kanalen je het beste actief kunt inspelen.
Bekijk het Nationale Social Media Onderzoek 2016, om te kijken op welk platform jouw doelgroep het meest actief is.
2. Wees interessant
Zorg dat je interessante content deelt dat aanspreekt bij je doelgroep. Kijk naar jezelf, je volgt anderen omdat je ze goed kent of omdat je ze interessant vindt. Houdt in de gaten welke berichten gedeeld worden door je doelgroep en probeer zelf ook content te delen die bij je doelgroep aanslaat.
3. Verzorg je eigen content goed
Een goede methode om interessant te zijn met je content, is door je content goed te verzorgen. Wissel je content af, gebruik alle tools die je kunt inzetten. Schrijf teksten, maak video’s en kom met interessante afbeeldingen. Maak hier goed gebruik van, iedereen heeft zijn eigen smaak in de wijze waarop ze informatie willen verzamelen. Probeer je content dan ook zo breed mogelijk te houden.
4. Go Live!
Verras je volgers van tijd tot tijd door live te gaan. Oke leuk live, maar wat moet ik ermee…? Het kan lastig zijn om content live te delen. Houdt de live sessies daarom simpel. Bedenk iets wat in een korte tijd gedeeld kan worden zoals een teaser van een nieuw product, een blik in je bedrijf of beantwoord vragen die onder je blogs verschijnen in een Facebook Live sessie.
5. Treed naar buiten
Treed naar buiten toe door te reageren op content van andere personen. Neem deel aan het online gesprek en bouw hiermee connecties op. Wanneer je zelf veel reageert op posts van andere personen, krijg je zelf ook meer reacties. En Met veel reacties en likes, lijkt je eigen content al een stuk interessanter!