We zien nog erg vaak “verkeerde” LinkedIN profielen. Nu is de bepaling van wat een goed profiel is aan de ene kant heel subjectief omdat er verschillende toepassingen kunnen zijn. Maar uiteindelijk draait het profiel bij iedereen om hetzelfde: Het vestigen van jezelf als autoriteit op je werkveld en genereren van inkomende bezoekers die jou zoeken voor iets wat je kunt. Of dit nu een dienst is vanuit het bedrijf waar je voor werkt of dat het een sollicitant is die bij je wilt komen werken. Of juist andersom, dat jij als recruiter zowel geïnteresseerde bedrijven als ook kandidaten kunt motiveren bij je te komen vanuit het vertrouwen dat je goed bent in wat je doet. Geloofwaardigheid dus.
Top 5 tips voor een goed LinkedIn profiel
Er zijn een paar hele belangrijke ingrediënten voor een goed profiel. Wat maakt nou dat je op LinkedIn meespeelt in de eredivisie?
1. Een goede LinkedIn profielfoto
Als je op LinkedIn op iemands profiel komt wil je een beeld krijgen van die persoon met daarbij wie het is (ook voor afspraken, kennismaking etc). Dus de foto moet het doel dienen wan je voor ogen hebt met je profiel. Ben je professor? Ben je social media expert? Werk je veel met mensen in de zorg? Dat vraagt om ander type foto’s, en zelfs de manier waarop een foto wordt gemaakt zegt wat over jou als persoon. Daarover een andere keer meer.
2. Een goede headline
De eerste twee regels naast je profiel foto zijn in wezen je positionering. wat wil je zijn voor je doelgroep? Meestal is “eigenaar”of “medewerker” niet de beste titel. De headline is ook wat je ziet als je in Google zoekt op iemands persoonsnaam. Zie het voorbeeld hoe het kan en hoe het in Google overkomt.
3. Een goede samenvatting
De samenvatting is voor iedereen zichtbaar en geeft als het goed is kort en bondig aan wie je als persoon bent, wat je doet en wat je zoekt. De elevator pitch dus. Het moet geen doublure zijn van je ervaringen maar een mix van karakter, profiel en ambitie qua wat je wilt brengen naar de wereld en speciaal je doelgroep.
4. Duidelijke beschrijving van je huidige en vorige banen en wat je erin bereikt hebt.
Begin bij je huidige baan, en werk zo terug totdat het écht niet meer relevant is voor wat je nu doet. Zet naast de officiële bedrijfsnaam (zie ook “bedrijfspagina”) ook je functie, de inhoud ervan en met name wat je bereikt hebt in de omschrijving. Dit is tevens de plek om te vragen om “aanbevelingen” of in het engels “recommendations” die de super waardevolle content leveren dat iemand waar je mee gewerkt hebt iets positiefs gaat zeggen (met fundering) over je functioneren en toegevoegde waarde. Dit zijn gelijk je referenties.
5. Goede en voldoende contacten.
Een beetje afhankelijk van wat je wilt bereiken met Linkedin ga je voor een mix van goede en veel contacten. Als je primair op zocke bent naar bereik dan is het iedereen uitnodigen en accepteren wellicht een goede al staan wij daar niet zo achter. Het is een “sociaal” netwerk en geen kaartenbak. Wij geloven erin dat je iedereen in je kring een vraag zou moeten kunnen stellen die hij of zij zou willen beantwoorden opdat ze positief over je denken. Kan dit niet, dan zou ik zeggen: niet connecten of zelfs na verloop van tijd connectie verwijderen. Het opschonen van je bestand elke paar jaar is een goede exercitie.
Meer weten?
Natuurlijk zijn er meer succesfactoren van een goed profiel op LinkedIn als je kijkt naar je eigen situatie. Daarom hebben wij ook een losse cursus “optimalisatie persoonlijk profiel” om hierin hulp te verlenen omdat we zien dat er veel vragen over zijn.Kijk ernaar en neem deel. Als je een keer echt goed bijgepraat wil worden over de mogelijkheden voor je LinkedIn profiel, nodigen we je van harte uit om een van onze LinkedIn trainingen te volgen. In een paar uur tijd wordt je kennis weer helemaal up-to-date en na afloop ga je met een hoop actiepunten aan de slag om je eigen profiel te optimaliseren.