Een sterke LinkedIn-post
Om de zoveel tijd verandert het LinkedIn algoritme weer een klein beetje. Dit betekent dat LinkedIn voorrang geeft aan bepaalde berichten en andere berichten juist wat minder vaak laat zien. Hoe zorg je er nu voor dat jouw post juist door veel mensen gezien wordt? Wat is een goede LinkedIn post in 2021?
- Weet wie je doelgroep is
- De opbouw van een LinkedIn post met het AIDA model
- Wissel af tussen tekst, foto en video posts
- Ga de interactie aan
- Post regelmatig en consequent
- Meet de resultaten en verbeter
Weet wie je doelgroep is
Zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is en wat de kracht is van jouw organisatie. Op die manier kun je ervoor zorgen dat de boodschap in je bericht relevant is voor je doelgroep en dat het bereik en engagement groeit.
De opbouw van een LinkedIn post met het AIDA model
Wat je altijd in je achterhoofd moet houden is dat de aandacht spanne op social media erg kort is. Wanneer mensen door hun LinkedIn tijdlijn aan het scrollen zijn, moet je er dus voor zorgen dat jouw bericht opvalt en dat het de aandacht vast kan houden. Om ervoor te zorgen dat de opbouw knalt, kun je gebruik maken van het AIDA-model. Dit marketing- en communicatiemodel staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
- Attention: De eerste zin moet eruit springen en de aandacht van de lezer grijpen, zonder al te veel weg te geven van de rest van de inhoud
- Interest: In de volgende zin(nen) biedt je verdieping en leg je wat meer uit over het onderwerp
- Desire: Maak de boodschap aantrekkelijk. Waarom is dit interessant, boeiend of leuk voor de lezer?
- Action: Nu is het tijd voor actie. Wil je dat de lezer iets download, een contactformulier invult, solliciteert? Met de gekozen call-to-action sluit je een post af.
Wissel af tussen tekst, foto en video posts
Mensen zien graag afwisseling in de posts op LinkedIn. Wanneer je de ene keer een video plaatst, publiceer je de volgende keer bijvoorbeeld een bericht met tekst en een afbeelding. Volgens een onderzoek van SproutSocial vindt de meeste interactie (likes, reacties en deelacties) plaats bij berichten met een afbeelding, gevolgd door posts met video en tekst-posts:
Bij afbeeldingen werken eigen foto’s (en dus geen stockafbeeldingen) waar lachende mensen op staan het beste. Bij video kun je overwegen om ondertiteling toe te voegen. Niet alleen maak je de video’s dan ook toegankelijk voor doven- en slechthorenden, maar ook is het voor iedereen mogelijk de video’s te bekijken waar geluid aanzetten geen optie is.
Ga de interactie aan
Reageren mensen op jouw post? Mooi! Reageer daar dan ook weer op. Op die manier vergroot je het bereik van je eigen berichten.
Daarnaast is het belangrijk om zelf ook actief te blijven op LinkedIn. Alleen posts publiceren en verder achterover leunen werkt niet. Volg juist andere mensen en organisaties, ben actief in groepen en reageer op andere berichten. Daar profiteer jij dan weer van. Je eigen activiteiten worden dan namelijk door het algoritme gepusht en zichtbaar voor meer mensen.
En werk je samen met een partner of andere organisatie? Tag deze dan in je bericht. Zij krijgen hier dan weer een melding van, waarop zij jouw post weer kunnen delen als dit voor hen ook interessant is. Andersom werkt het natuurlijk ook. Deel relevante posts van anderen op je eigen profiel en je zult zien dat het LinkedIn algoritme jouw berichten naar voren zal schuiven.
Maak gebruik van # hashtags
Hashtags zijn als zoekwoorden op Google. Plaats 3-4 #hashtags onderaan je bericht en zorg dat ze relevant zijn aan het onderwerp . Wanneer men in de LinkedIn zoekbalk naar hetzelfde onderwerp zoekt waar jij een hashtag van hebt gemaakt, is de kans groot dat ze jouw post te zien krijgen.
Publiceer regelmatig en consequent
Actief blijven op LinkedIn is het allerbelangrijkste. De beste resultaten behaal je met het 3-4 keer in de week plaatsen van een bericht en dit ook consequent vol te blijven houden.
Promoot je posts
Wist je dat maar een klein percentage van je volgers jouw berichten te zien krijgen? Je kunt dit aantal vergroten door berichten te promoten. Dit kan al vanaf €10 per dag. Het voordeel hier van is dat je niet alleen het bereik van je bericht vergroot, maar je ook heel specifiek kan aangeven wie jouw post moet zien.
Meet de resultaten en verbeter
Start met een nulmeting. Hiermee bedoelen we dat je op een bepaald punt in de tijd meet hoeveel volgers je hebt, wie je volgers zijn (branche, beroep, regio) en hoeveel engagement er is op je posts. Controleer de LinkedIn Statistieken na een kwartaal of een half jaar weer en kijk wat er is verandert. Zijn het aantal volgers gegroeid? Bereik je de juiste doelgroep? En welke posts hebben goed gepresteerd, wat was de inhoud van deze berichten en op welke dag en welke tijd zijn ze gepubliceerd? Doe vervolgens meer van wat werkte en minder van wat niet werkte.
LinkedIn succesvol inzetten voor jouw business? Kijk dan ook even naar onze LinkedIn trainingen op maat.