TikTok is een van de snelst groeiende social media platformen. De app heeft in korte tijd veel populariteit gewonnen in Nederland maar ook in andere landen over de wereld. Maar wat is belangrijk om te weten over TikTok? Dat leggen wij uit in deze blog.
Wat is TikTok precies?
TikTok is een platform waar je video’s op kunt plaatsen in de breedste vorm. Denk aan korte vlogs, dans- en zing video’s of grappige video’s. Op basis van je interesses en volgers krijg je video’s te zien op jouw ‘For You Page’, een soort tijdlijn. Het is een openbare pagina waar ook niet-volgers jouw video kunnen bekijken, mits je hem openbaar hebt gedeeld. Als gebruiker neem je een TikTok video op met je telefoon. Dat filmpje bewerk je in de app met filters of andere leuke effecten en die deel je vervolgens met je volgers.
Wie zitten er op?
De grootste groep op TikTok is tussen de 16 en 24 jaar. TikTok wordt door tieners verkozen boven andere social media. De app heeft namelijk veel positiviteit. Facebook en Twitter kennen nogal wat negativiteit. Denk aan nepnieuws, controlerende ouders en negatieve reacties. Deze positiviteit trekt jongeren aan op het platform. Ze worden niet afgerekend in de reacties of gecontroleerd door hun ouders.
Privacy
Het Verenigd Koninkrijk trekt de privacy van TikTok in twijfel. Volgens de Britten gaat de app niet goed om met het verwerken van gegevens van kinderen en tieners. Profielen staan standaard openbaar waardoor het makkelijk is voor oudere om contact op te nemen met tieners. Gelukkig wijzig je de privacy instellingen eenvoudig zelf in de app. Loop daarom de instellingen goed door zodat je TikTok veilig kan gebruiken.
Waarom is TikTok interessant voor bedrijven?
TikTok wint de harten van jonge smartphonegebruikers en dit biedt veel kansen voor bedrijven en organisaties. Zeker als je deze doelgroep wilt bereiken is het slim om je te verdiepen in TikTok. Het is een creatief platform waar je veel vrijheid hebt om te plaatsen wat je wilt.
Het voordeel van een TikTok account hebben voor je bedrijf is dat je snel een groot bereik hebt, in tegenstelling tot Instagram en Facebook. Op TikTok kan je binnen een paar uur duizenden views krijgen ook als je nog geen volgers hebt. Ben je benieuwd hoe je als bedrijf snel een community op TikTok opbouwt? Lees dan verder over dit onderwerp in onze andere blog.
Adverteren op TikTok
Op TikTok is het mogelijk om te adverteren als je een bedrijfsaccount hebt. Het social media platform biedt verschillende advertentievormen aan. Het is afhankelijk van jouw zakelijke wensen en doelen welke type advertenties bij jou passen. Je hebt de native advertenties die vergelijkbaar zijn met advertenties op Instagram stories. Voor deze advertentie bepaal je vooraf het bedrag wat je eraan uit wilt geven. Het minimale bedrag voor deze advertentie is 50 euro en binnen een campagne kan je verschillende advertentiegroepen instellen.
CPT advertenties oftewel cost per time advertenties zijn specifieke advertenties. Hiermee neem je met jouw merk de complete advertentieruimte op het platform over. TikTok hanteert hiervoor een share of voice oftewel aandeel in de advertentieruimte, waardoor jouw advertentie de enige is binnen deze categorie die de gebruiker ziet. Hierdoor zijn de kosten voor dit soort advertenties wel een stuk duurder en vaak te kostbaar voor kleine merken.
Door onze eigen ervaring hebben wij kennis opgedaan over TikTok en hoe je de beste resultaten kunt behalen met een campagne. We ondersteunen je graag bij het bepalen van de juiste strategie en het creëren van een effectieve TikTok campagne. Neem contact op met ons via het telefoonnummer (076) 879 50 88 of stuur een mailtje naar info@getbright.nl.