Los van alle persoonlijke/zakelijke redenen om voor YouTube te kiezen, is met name ‘vindbaarheid’ een belangrijk item. Ten eerste heeft YouTube wereldwijd de meeste gebruikers/bezoekers wat betreft video-platformen en dat kan leiden tot traffic direct vanuit YouTube zelf. Daarnaast geeft Google Search steeds meer aandacht aan video’s als zoekresultaat. Wanneer je bovenin de tab voor video’s opent, open je YouYube (zo heet de tab ook voorts). Alleen door links op de pagina op “Video” te klikken, krijg je meer dan alleen YouTube resultaten, hoewel ook daar YouTube voorkeur voor geniet ten opzichte van andere websites. Wist je al dat YouTube de grootste zoekmachine is na Google? Redenen genoeg dus om YouTube effectief te gaan gebruiken.
Update november 2015
De terminologie in dit artikel is enigszins gedateerd maar de basis klopt nog steeds. Veel voorkomende problemen die wij ervaren zijn betreffende het aanmaken van een account. Wat te doen als je al een Gmail hebt maar geen Google Plus account. Of andersom. Of je Google account is zo oud dat er geen Youtube/Plus account van gemaakt kan worden (ja, dat is ook een mogelijkheid). Het kan ook zijn dat je al een kanaal aan je Plus account hebt hangen, terwijl je een nieuw kanaal wilt starten. Er zijn tal van oorzaken die het soms moeilijk maken en ieder geval is uniek.
Mocht je hulp nodig hebben, ik adviseer om eerst te kijken op de YouTube Productforums of gericht te zoeken via Google Search, je zal niet de eerste zijn met jouw probleem. Vind je geen oplossing? Schakel dan één van onze specialisten in.
Anyway, een Youtube Kanaal voor bedrijven dus. Wat zijn de standaard (lees: makkelijke) dingen die je kunt doen om een pagina ready te maken voor corporate gebruik.
Account aanmaken
De eerste stap die je maakt is het aanmaken van een Google account. Dit kan met een eigen e-mailadres zijn of je maakt direct ook een Gmail-adres aan. Ik hoop dat je al een Google account hebt, want als je bezig bent met YouTube voor een bedrijf dan heb je neem ik aan een Google account waar alles onder hangt van Google zoals Webmaster Tools, Google Analytics, Google Adwords en Google Places en Google Plus (toch?). Maak je een nieuw account aan op YouTube zelf, dan is dat een Google Plus account.
Als dit allemaal gelukt is, klik je rechtsboven op je profielfoto-miniatuur en daarna op “Mijn kanaal” want die heb je nog niet als het goed is (anders open je je kanaal en sla je de paar volgende regels over). Deze maak je vervolgens aan. Qua uitstraling wil je niet je privé-account koppelen aan het kanaal van je bedrijf (niet echt profi), dus het kiezen voor een “corporate account” is wel zo verstandig.
NB: Het is mogelijk dat je al een kanaal hebt gemaakt in het verleden en die is niet gekoppeld aan een account. Zo werkte Google vroeger, ik meen dat dit nog een keer gaat veranderen in de toekomst (een verplicht profiel). Dit is niet zeker, maar dat heeft verder geen invloed op deze post.
Instellingen
Klik op je foto bovenin en ga naar “Youtube-instellingen”. Hier heb je 6 tabs.
- Overzicht: Vanuit hier kun je direct je profiel beheren, alsmede je foto (onder het kopje “Customization”). Vink advertenties uit, die wil je niet bij je corporate video’s.
- Delen: Hier kun je Orkut, Twitter en Facebook koppelen en aangeven welke activiteiten gedeeld worden. Ik ben geen fan van automatisch updates uitwisselen over meerdere social media accounts, maar het is een optie en kan voor sommige handig zijn.
- Privacy + E-mails + Afspelen: Niet relevant voor corporate gebruik. In te stellen naar eigen voorkeur, dit heeft namelijk geen invloed op het kanaal.
- Inkomsten genereren: Dit laat je uitstaan. Geld verdienen met YouTube kan via Adsense, maar dat is nu niet de bedoeling.
Customization
Klik op je foto bovenin en ga naar “Mijn kanaal”. Klik linksboven op Instellingen. Nu gaan we het Kanaal visueel customizen. Dat bestaat uit je profielfoto, informatie en de achtergrond. Daarnaast wil je ook alle informatie goed invullen.
Uiterlijk
De tab “Uiterlijk” geeft de mogelijkheid tot een custom achtergrond. Deze afbeelding mag 1 mb groot zijn. Ideale afmetingen zijn er niet maar gericht op de breedte van de pagina en de gemiddelde schermresolutie is 1690×1200 een prima formaat. De breedte van het Kanaal is 970 pixels, die ruimte laat je dus in de afbeelding wit (van top tot teen). Links en rechts daarvan komen je afbeeldingen. Producten, modellen, een grafisch design, knock yourself out. Zet de afbeelding trouwens op Scrollen anders wordt hij niet mooi getoond. Keep in mind dat je logo vaak je profielfoto is, maar deze heel erg klein op je Kanaal pagina wordt getoond. Je logo verwerken in de achtergrond afbeelding is daarom over het algemeen een slimme keus.
Informatie en instellingen
Je profielfoto is een minder belangrijk deel van de uitstraling van je kanaal (je achtergrond is het échte item), maar dat maakt hem niet volkomen onbelangrijk. Ideaal formaat voor de afbeelding is 800×800 pixels. Een Profielfoto vind je niet alleen terug op Youtube, maar ook bij andere Google diensten/sites en dat gebeurt automatisch.
“Informatie” bestaat uit je kanaal-omschrijving, labels en kanaal-url. Je omschrijving wordt op je Kanaal aan de rechterkant getoond, vul hier een wervende omschrijving van je kanaal en bedrijf in. Je labels zijn als het ware Meta Keywords (waar je kanaal op gevonden moet worden in Youtube) en je kanaal-url is vergelijkbaar met de Facebook-vanity url, ofwel de verkorte url waarmee je kanaal direct te bezoeken is. Idealiter is dit www.youtube.com/naambedrijf.
Extra customization
Keer terug naar je pagina en klik rechts op de pagina naast je Kanaal naam op “Bewerken”. Nu kun je url’s toevoegen zoals je website, Facebook of andere social media en je kunt ervoor kiezen om bepaalde informatie te verbergen zoals “Lid geworden”, “leeftijd”, “Woonplaats” en “Land”. Ook kun je hier andere kanalen van je koppelen (vriendjes promoten vriendjes).
Final Touch
Je weet nu hoe je een Youtube Kanaal maakt en basic settings aanpast/customized om een eigen look en feel te geven aan je kanaal. Er zijn nog meer tips en tricks zoals het invullen van je land/woonplaats (local search!), het SEO-en van je video uploads of het verkrijgen van abonnees wat je kanaal interessanter maakt. Ook het toevoegen van afspeellijsten is een aanrader. Google them I say en maak van je kanaal een succes!
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je YouTube effectief kunt gaan gebruiken voor jouw bedrijf of organisatie? Kom dan eens de YouTube training bij ons volgen. De YouTube training stelt je in staat om zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van je video’s, het beter vindbaar maken van jouw YouTube kanaal en hoe je op de correcte manier een YouTube kanaal voor jouw bedrijf aanmaakt.