Afgelopen donderdag heeft YouTube een nieuwe functie gelanceerd: Super Chat. Wie een live stream op Youtube bekijkt, kan de aandacht van de streamer kopen. Hierdoor krijg je tevens de mogelijkheid om geld te doneren aan je favoriete streamer. Tegen betaling wordt je reactie voor een bepaalde tijd bovenaan vastgepind in de reacties van de livestream.
Hoe werkt Super Chat?
Met deze nieuwe functie is het mogelijk om je reactie vast te zetten tegen een bepaald bedrag. De tijdsduur van je reactie is afhankelijk van het gespendeerde bedrag. Hoe hoger het bedrag, hoe langer je reactie zichtbaar blijft. Uiteraard mag je zelf het bedrag bepalen. Doordat je reactie bovenaan in de livestream is vastgepind, trekt je de aandacht van zowel de streamer als van andere kijkers. De optie is nu in bèta gelanceerd, maar wordt vanaf 31 januari breder geïntroduceerd. Of Nederland ook toegang tot de optie krijgt, is momenteel nog niet bekend. Naast het reactieveld van de livestream, staat straks een dollarteken waarmee je alles kunt regelen.
Super Chat als alternatief voor Fan Funding
Super Chat zal de functie Fan Funding op Youtube gaan vervangen. Fan Funding is een mogelijkheid waarmee kijkers nu al geld kunnen doneren aan hun favoriete streamers. Op deze manier bieden zij de streamers een steuntje in de rug. Het verschil met Super Chat is dat er geen reactie werd vastgepind, dat kun je nu wel doen.
Super Chat laat iedereen alles zeggen. Er is geen geautomatiseerd systeem aanwezig dat automatisch woorden filtert. De filterwoorden zullen streamers zelf in moeten stellen om ervoor te zorgen dat er geen kwetsende reacties tegen betaling in beeld verschijnen.
Super Chat lijkt ergens op Cheering: een ander live-stream platform. Cheering is onlangs geïntroduceerd door concurrent Twitch. Met Cheering kunnen kijkers ook heel gemakkelijk geld doneren aan hun favoriete streamers.
Wil je graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom YouTube Marketing? Of wil je weten hoe je de hedendaagse trends op het gebied van Social Media kunt toepassen op jouw organisatie? Neem dan eens contact met ons op of volg eens een inspirerende training. BrightSocial brengt je verder!