Tijdens onze trainingen is een veel gestelde vraag in hoeverre je YouTube nu als een zoekmachine voor video’s moet zien, of als een social media kanaal. Recent is hier meer duidelijkheid in gekomen, want YouTube wil nieuwe functionaliteiten gaan bieden die er voor zorgen dat het delen van filmpjes met je netwerk meer via de eigen site zal gaan ten opzichte van op concurrerende services zoals Facebook. Intern zijn ze bezig met een test genaamd ‘Backstage’ die ervoor moet zorgen dat content-makers op YouTube een pakket aan tools ter beschikking krijgen om de conversatie met hun fans binnen de YouTube-omgeving te houden. En in sommige gevallen betekend dat zelfs dat video’s alleen maar via ‘Backstage’ te zien zijn, voor de abonnees van het kanaal.
Wat worden de functies van YouTube backstage?
In de praktijk gaan we dit terugzien doordat er een apart tabje komt waarin YouTube gebruikers foto’s, links, tekst en polls kunnen delen met hun fans, die de fans dat ook in hun feeds kunnen zien. Net als Instagram recent, zie je dat deze functionele aanpassing past in de trend waarin verschillende social media elkaars funcionaliteiten overnemen en de kanalen daardoor qua werking meer op elkaar gaan lijken. Dit maakt het intuïtiever in gebruik, maar ook minder onderscheidend. Een aantal van die nieuwe functionaliteiten zijn uitgelekt op het internet:
- Een chronologische tijdlijn met Backstage-video’s van de personen die jij volgt
- Een video maken en publiceren voor alleen jouw abonnees
- ‘Rijke’ reacties plaatsen (foto, video, emoji’s misschien?)
- Notificaties zodra een Backstage-video is geplaatst door de personen die jij volgt
- Polls onder fans
Deze functies nog niet officieel bekendgemaakt, dus er kan dus nog van alles aan aangepast, toegevoegd en geschrapt worden. Maar al met al klinkt het als een kans voor organisaties en vloggers. Met Backstage kun je unieke content delen die alleen ‘Backstage’ te zien is, dus alleen voor jouw abonnees. Zo trek je meer abonnees, ontstaat er een sterker gevoel van betrokkenheid en wordt het een stuk intiemer. Je kunt de dialoog aangaan met hen zonder dat je daar een ander kanaal voor nodig hebt, allemaal binnen eenzelfde omgeving. En dit is niet alleen voor de gebruikers een voordeel, want met deze stap hoopt Google eindelijk een succesvol social media platform te creëren (iets wat met Google + niet echt wilde lukken). Hiermee gaan ze de strijd aan met concurrent Facebook, die heeft aangekondigd zich meer op video te willen gaan richten.
Backstage is nog niet officieel aangekondigd, maar de verwachting is dat er nieuwe features beschikbaar gesteld gaan worden aan een selecte gebruikersgroep en daarna dat dit breder wordt uitgerold. Hou onze blogs dus in de gaten om up-to-date te blijven. Of volg dan een van de YouTube trainingen en leer hoe je zelf als organisatie dit krachtige kanaal kunt inzetten.
Bronnen: Marketingfacts, Dutchcowboys, Venturebeat