Instagram heeft ondertussen meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd en het heeft een waarde van 715 miljoen dollar en met meer dan 4 miljard foto’s is het foto netwerk dus sterk in opkomst.
Instagram is een mobiel platform waarbij foto’s gedeeld en bewerkt kunnen worden door middel van filters die je instelt op basis van hashtags. Er kan worden gereageerd op foto’s en ook hier is een like button aanwezig. Daarnaast gaat het delen van de foto’s heel gemakkelijk via verschillende sociale netwerken zoals Twitter en Facebook.
In Nederland wordt Instagram nog nauwelijks ingezet voor commerciële doelstellingen, maar dat het een effectief middel is hebben verschillende Amerikaanse en Engels bedrijven wel bewezen. Bekijk maar eens wat Starbucks aan latte-art koffiefoto’s laat zien of hoe merken als GoPro, Red Bull en Harley Davidson ermee omgaan…
Dit is in Nederland natuurlijk ook mogelijk, de bedrijven moeten er alleen op worden gewezen wat er bijzonder is en wat de mogelijkheden zijn. Een voorbeeld van een Amerikaans bedrijf dat actief gebruik maakt van Instagram is het ijsmerk Ben & Jerry’s. Alle foto’s worden verbonden aan de slogan Peace, Love and Happiness en fans worden actief betrokken bij het maken van content. De content die gemaakt wordt gebruiken ze ook voor andere media uitingen. Ben & Jerry’s heeft als speciale actie een fotowedstrijd uitgeschreven, de leukste foto is gebruikt in een print advertentie die werd getoond in de buurt van de woning van de fan. Het doel van Ben & Jerry’s was om de band te versterken tussen de fan en Ben & Jerry’s. Daarnaast zie je op het Ben & Jerry’s account veel foto’s van hun ijsverkooppunten over de hele wereld en alles rondom het merk, zoals het feit dat ze groene energie initiatieven steunen. Helaas krijgt een bekend merk wat zo in de belangstelling staat echter ook veel commentaar. Soms is het dan beter om ergens niet op te reageren en de fans zelf het woord de laten voeren voor je:
Ook in Nederland zie je dit foto-wedstrijd toepassingen door organisaties en instellingen. Bijvoorbeeld een waarbij Gemeenten hun burgers oproepen om foto’s te maken van hun lievelingsplekjes in de stad, in het kader van City Marketing.
De verschillende mogelijkheden die Instagram dus biedt voor marketingactiviteiten is de aanwezigheid op sociale netwerken, want daar bevindt de doelgroep zich. Het biedt je ook de mogelijkheid om te lezen en luisteren wat er over specifieke onderwerpen gezegd wordt. Wanneer je als doelstelling kiest voor het stimuleren van interactie is het belangrijk dat er actief geliked wordt, comments geplaatst worden, je een kijkje geeft achter de schermen, fotowedstrijden organiseert en dat er verwezen wordt naar andere sociale netwerken.
Zo is er een tijdje een actie geweest waarbij je een kijkje achter de schermen kon krijgen bij de politie, om zo nieuwe mensen voor dit mooie beroep te werven. Voor een actie als dit, paste het beter dat het beeld er spontaan uitziet. Zo werd er bij deze campagne bewust voor gekozen elke week een andere medewerker de account te laten beheren en te laten zien wat hij op z’n werk meemaakt.
Wanneer je een product hebt dat heel visueel vormgegeven kan worden is Instagram een interessant netwerk. Denk hierbij aan Fashion, FMCG, beauty en de automotive branche.
Een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat actief gebruik maakt van Instagram is KLM, zij hebben ongeveer 2600 volgers.Verder gaat het niet en dat ligt niet aan te weinig gebruikers of het niet kunnen bereiken van de doelgroep. Het grootste merk in Nederland heeft ca.560.000 volgers, maar de meeste merken zijn gewoon echt nog klein. Het is dus nog wachten op het moment dat marketeers in gaan zien dat Instagram een interessant netwerk is en dat ze hier meer aandacht in gaan steken.
Kunt u wel wat hulp gebruiken voor uw Instagram strategie?
Neem contact op met ons op om de mogelijkheden te bespreken of bekijk ons Instagram trainingsaanbod!