Heb je ooit een werknemer gehad die perfect paste binnen de organisatie? Hij of zij was slim, gedreven, geïnteresseerd en was een echte aanwinst voor het bedrijf. Je verwacht dat jullie altijd samen zullen blijven werken en het bedrijf naar hogere prestaties zullen brengen. Maar dan, op een dag, neemt diegene ontslag en tot overmaat van ramp weet de hele wereld het!
Marina Shifrin nam ontslag bij Next Media Animation, maakte hier een filmpje van en plaatste deze online. Binnen 24 uur ging deze video viral en na bijna vier dagen was de video al 6.75 miljoen keer bekeken. ‘Viral’ gaan is niet iets wat snel wordt behaald, maar er zijn wel drie punten waar zo’n post vrijwel altijd aan voldoet:
- De post bevat een sterke inhoud en een creatief concept.
- De drempel om het bericht te delen ligt laag. Herkenbaarheid en aansluiting op de doelgroep zijn hierin de belangrijkste schakels.
- Er wordt gebruik gemaakt van viral management, door bijvoorbeeld promotie. Zie dit als een vliegende start. Kort na het posten, wordt het bericht gepromoot om te zorgen dat het basisbereik er al is.
Het filmpje van Marina Shifrin is viral gegaan doordat ze aan de eerste twee punten voldeed. De video bevatte nieuwe content en was voor veel mensen herkenbaar. Daarnaast was de titel pakkend en opvallend, waardoor het filmpje sneller werd bekeken. Ze plaatste het filmpje op een socialmediaplatform, waar de drempel om content te delen zeer laag ligt. Dit bij elkaar was voor Marina’s post de succesformule om viral te gaan.
Wat kan je als werkgever doen om dit te voorkomen?
Vraag actief om feedback van de medewerkers, luister goed en doe hier ook echt iets mee. Zo kan ontevredenheid weggenomen worden en worst-case scenario ga je op goede voet uit elkaar. Verder zijn er ook manieren om een medewerker tijdens dit proces te begeleiden, bijvoorbeeld door hem of haar een outplacement traject aan te bieden. GetBright biedt de training “solliciteren via social media” aan, waarbij het beoogde effect geen virale proporties kent, maar wel zorgt dat beide partijen goed geholpen worden.