Vanaf dit jaar gaan er een paar zaken veranderen voor Facebook Pagina’s voor bedrijven, publieke figuren en onderwerpen. Wat zijn de belangrijkste updates? Je leest het in deze blog.
”Likes” worden vervangen door ”volgers”
De grootste verandering voor Pagina’s is het verwijderen van de ‘like’ of ‘vind-ik-leuk’ button. Volgens Facebook is het totaal aantal pagina likes niet meer representatief voor het aantal personen dat updates van de pagina nog steeds in hun tijdlijn zien. Het is namelijk erg vaak dat iemand een pagina leuk vindt, maar ervoor kiest om updates van deze pagina te verbergen. In dat geval worden de updates niet aan deze persoon getoond. Vandaar dat er wordt overgegaan op paginavolgers als belangrijkste statistiek.
Met deze nieuwe verandering wordt er dus geen tweedeling meer gemaakt tussen personen die een pagina leuk vinden en personen die een pagina écht volgen.
Jouw Facebook Pagina krijgt een grotere rol op je volgers’ tijdlijn
Met deze verandering worden reacties van Facebook Pagina’s ook bovenaan volgers’ hun tijdlijn weergegeven. Zij verschijnen dus tussen de relevante reacties onder te Facebook posts. Daarnaast komt er een duidelijke blauw-vinkje-symbool die een geverifieerde pagina aanduidt. Het wordt dus steeds belangrijker om als paginabeheerder te reageren en actief deel te nemen aan Facebook. Daarbij wordt het ook mogelijk om jouw pagina direct te volgen via de reacties die je plaatst.
Nieuwe Facebook Pagina’s Q&A functie
De vraag en antwoord functie wordt ook geïntroduceerd, waarbij vragen kunnen worden gesteld aan de pagina. Zodra de paginabeheerder meerdere vragen beantwoordt, verschijnt er een set aan Q&A-berichten waartussen kan worden gebladerd. Dat geeft mogelijkheden voor bedrijven om veel gestelde vragen op een makkelijke manier toegankelijk te makken voor alle volgers van de pagina.
Als laatste zijn er ook nog wat backend updates die gedaan worden, met name op het gebied van paginarollen en toegangsbeheer. Volgens Facebook biedt het nieuwe systeem meer gevarieerde mogelijkheden voor specifieke taken. Het maakt daarbij onderscheid tussen adverteerders, content createurs en beheerders.
Eerlijke statistieken, meer interactie
Met deze grote update hoopt Facebook de statistieken meer te laten overeenkomen met de realiteit. Daarnaast willen ze de interactie tussen pagina’s en volgers flink verhogen, door pagina-activiteiten een hogere positie te geven in de tijdlijn van gebruikers.
Wil jij ook graag groeien op social media met jouw bedrijf? Op een manier die niet alleen kort resultaten oplevert, maar via een lange-termijn visie meegroeit met jouw ambitie? Neem bij interesse contact met ons op via info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88. Onze (virtuele) koffie staat voor je klaar.