Branding is voor bedrijven vaak de hoofddoelstelling om gebruik te maken van social media. Echter vindt er een verschuiving plaats. E-commerce doet steeds meer haar intrede op social media. Wanneer je een grootgebruiker bent van social media kanalen zoals Facebook en Instagram, dan zal het je vast niet ontgaan zijn dat steeds meer bedrijven hun producten rechtstreeks verkopen via hun social media kanalen. Deze trend wordt dan ook belangrijker in 2019.
De geschiedenis
Het is niet helemaal een verrassing dat e-commerce een intrede doet op social media. Het is simpelweg een logisch vervolg van eerdere trends. Influencers verkopen feitelijk indirect product aan hun volgers waar zij ‘goede ervaringen’ mee hebben. De influencers krijgen hier dan een vergoeding voor. Bedrijven doen dit omdat zij vaak een groot aantal volgers hebben, dus een groot bereik. Om de trends wat meer in de praktijk te brengen volgen hier wat voorbeelden van Instagram.
Instagram Stories
Instagram introduceerde een paar jaar geleden de functie ‘Stories’. Dit zijn de ‘ronde bolletjes’ die bovenaan je tijdlijn staan, die je volgers geplaatst hebben en waarop je kan klikken. Vervolgens verschijnt er dan een foto of video die binnen een paar seconde afspeelt. Hierna verschijnt automatisch de volgende story.
Later voegde Instagram meerdere functies toe aan Stories, zoals het weergeven van de tijd, temperatuur, locatie en stickers. Daarnaast werd het mogelijk om kijkers te verwijzen naar een webpagina, door simpelweg naar boven te swipen. Dit was (en is) goud voor bedrijven. Bedrijven voegde mooie afbeeldingen en video’s toe aan de stories-functie, waarin hun producten werden gepresenteerd. Met het doel om de kijker te boeien en vervolgens om de link naar de website te sturen. Meer weten over Instagram Stories? Lees hier de trends van 2019!
Instagram feed
Later volgde er een nieuwe functie. Hier wordt nog directer gericht op het verkopen van producten. Bedrijven als Wehkamp en Bijenkorf, plaatsen bijvoorbeeld foto’s van modellen met hun nieuwste producten. Er staat heel opvallend een handtasje rechtsboven in de foto afgebeeld. Zo wordt de kijker er op geattendeerd dat je dit fantastische product meteen kan kopen. Ook is er af en toe een tag aanwezig in de foto waarop, nadat je er op geklikt hebt, de prijs van het product verschijnt. E-commerce wordt dus steeds duidelijker geïntegreerd in Instagram, waardoor de kijker nu nog minder stappen hoeft te ondernemen om meer informatie te krijgen over de producten.
Starten met Instagram Shopping
Stap 1: Allereerst heb je een bedrijfsprofiel nodig op Instagram. Ben je nog niet in het bezit van een bedrijfsprofiel? Ga dan naar de instellingen in je Instagram-app en klik op het kopje ‘Account’ op ‘Overstappen op Bedrijfsprofiel’.
Stap 2: Vervolgens moet je je zakelijke Instagram account koppelen aan je Facebookprofiel. Controleer of je aan de eisen voldoet. Anders bestaat er een kans dat Instagram het niet goedkeurt. Zo moet je bijvoorbeeld in het bezit zijn van een Facebookcatalogus.
Stap 3: Ga naar je account, klik bij Bedrijfsinstellingen op de optie ‘Winkelen’ en vink de juiste catalogus aan.
Wanneer bovenstaande instellingen goed staan kun je vervolgens je producten gaan taggen.
Stap 1: Kies de juiste foto en voeg een sterk bijschrift toe.
Stap 2: Klik in de foto op het juiste product.
Stap 3: Typ de naam van het product in.
Stap 4: Klik vervolgens op het juist product. Instagram maakt dan automatisch een koppeling met de catalogus.
Klopt alles? Klik dan vervolgens op ‘Klaar’ en je bericht wordt gepubliceerd!
Benieuwd naar de social media statistieken van het afgelopen jaar? Klik dan hier.