Dagelijks neemt de invloed van social media toe, zowel op het werk als privé. We besteden allemaal steeds meer tijd aan onze social media. Vandaar dat alle social media kanalen razendsnel veranderen en ontwikkelen. In deze blog lees je de social media marketing trends 2017.
Alleen mobiel gebruik
Niet alleen het gebruik van social media stijgt, maar ook het mobiel gebruik. Steeds meer wordt er via de mobiele telefoon op social media gezet, dit komt mede door de ontwikkelingen. Snapchat en Instagram zijn bijvoorbeeld helemaal gericht op alleen mobielgebruik. Bij facebook en twitter zit het aantal mobiele gebruikers boven de 85%, bij LinkedIn is dit 59%. De marketeers spelen hier weer op in door de pagina’s mobielvriendelijk te maken of door het ontwikkelen van een mobiele app. (Bron: 2017, Mediaweb)
Social search
Maar liefst 88% van de consumenten laat zich beïnvloeden door commentaren/recensies van anderen. Daarom is Facebook bezig met het verbeteren van de zoekfunctienationaliteit in de mobiele app, zodat dit helemaal vlekkeloos verloopt. De meeste consumenten zoeken niet meer op Google, maar in de app zelf (Twitter en Facebook, ect.) naar advies of meningen van anderen. Een tip voor de marketeers is om dit in de gaten te houden. Hiermee kan je namelijk de stem van je klanten versterken. (Bron: 2017, Mediaweb)
Social Selling
Dit is al een paar jaar bezig, maar dit jaar wordt er verwacht dat de consumenten dit gaan oppakken. In sommige posts zie je het al voorbij komen. Bijvoorbeeld met een post op Instagram, vervolgens kun je klikken op ‘koop nu’ zodat je gelijk naar de aankoopfase gaat. Op LinkedIn wordt dit weer anders aangepakt. Hier is het belangrijker dat je uiteindelijk een afspraak maakt of dat de bepaalde persoon een ambassadeur wordt voor jouw bedrijf. Wil je graag weten hoe dit via LinkedIn gedaan wordt? Lees dan Social Selling via LinkedIn.
Automatisering
Dit is een trend die je over een aantal jaar nog steeds aan het volgen bent. Het automatiseren van updates/posts is nu erg opkomend. Nu wordt het vooral met kleine updates gedaan, omdat grote complexe posts niet makkelijk te automatiseren zijn. De trend loopt ook zeker voor in de Engelse taal. In het Nederlands is het nog niet zo ver dat het geautomatiseerd kan worden, maar ik verwacht wel dat dit in de toekomst zal gebeuren. Wel moet je opletten dat het menselijk blijft, omdat mensen liever contact met andere mensen willen hebben in plaats van een robot.
Live communiceren
Dit hebben de meeste gebruikers al weleens voorbij zien komen. Dat je ziet dat een bedrijf live gaat om zijn product uit te leggen of dat je op een festival staat en je vrienden wilt laten meegenieten. Je ziet ook vaker een live vragenuurtje, dan kan je in dat uurtje een vraag stellen wat dan live op Facebook wordt beantwoord. Deze trend is al wel even bezig, maar verbetert alleen maar. Nu heeft LinkedIn zelfs Native Video. Meer weten over Native Video op LinkedIn?
Storytelling
Door een verhaal te vertellen op social media, bouw je meer een band op met jouw volgers. Verstandig is het wel om dit met regelmaat te doen. Dit zal tijd kosten, maar als je het goed doet zal je dit uiteindelijk terugzien in de resultaten. Daarom is social media en content marketing een goede combinatie. Beschouw het maar als een soort tv-serie die je elke week volgt.
Visuele communicatie
Het wordt steeds makkelijker om filmpjes te maken of bewegende animaties. Dit trekt ook meer aandacht dan een geschreven post. Je ziet de laatste tijd daarom ook meer video’s langskomen op je tijdlijn. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld online marketing bureau GetBright. Ze plaatsten vaak alleen maar geschreven blogs, maar ze zijn ook video’s gaan maken waarmee ze de mensen weer op een andere manier kunnen benaderen.
Dit zijn voor mij de leukste trends op social media van het jaar 2017 om te volgen. Als je meer wilt lezen? Bezoek dan www.brightsocial.nl of bekijk een van de social media kanalen.