Simpele marketing: advertenties, kortingen en andere acties geven vaak een flinke boost aan de verkopen van dat bepaalde product. Er zijn echter nadelen aan deze manier van promoten. Het kost altijd tijd en moeite om advertenties te maken, deze op social media of blogs te plaatsen enkel en alleen om potentiële klanten te informeren over deze acties. Kan dit niet makkelijker en sneller? Ja! Er is tegenwoordig een nieuwe manier van promoten, namelijk klanten laten betalen met een social media share. Wat dit is, hoe dit werkt en wat de voordelen zijn lees je in dit artikel!
Wat is Betaal Sociaal en hoe werkt het?
BetaalSociaal is een functie die klanten het mogelijk maakt content op jouw site te bekijken in ruil voor een ‘share’ op Facebook of Twitter. Via de website maak je een eigen knop aan, waar je de link naar het product en tekst van de Twitter- en Facebook inhoud invult. Vervolgens plaats je de knop op een gateway-pagina, waarna de klant na het delen van het bericht toegang heeft tot het product.
Wat is de kracht van sociaal betalen?
Het geheim van BetaalSociaal is dat er een enorme virale werking van uitgaat. Met andere woorden, je boodschap krijgt een digitale variant van word of mouth. Veel mensen gaan het op sociale media over je hebben. Hoe meer mensen je boodschap delen, hoe meer exposure je krijgt. En als mensen jouw gaan delen het in hun netwerk is de kans groot dat nieuwe geïnteresseerden zo op het spoor van jouw product komen, niet omdat je het zelf aanprijst maar omdat hun vrienden dat doen.
De kracht van BetaalSociaal is dat je precies die ‘referrals’ gaat krijgen die jij graag wilt hebben. Referrals zijn de mensen die jouw boodschap ontvangen, aangeraden door hun vrienden of kennissen. En zij zijn natuurlijk niet voor niets bevriend met jouw klant, ze delen bepaalde interesses. Het goud zit in het netwerk van je volgers/klanten en het vergroten van je bereik. Dit veroorzaakt een kettingreactie, met als gevolg dat er meer verkeer op je pagina komt en daardoor meer omzet zult genereren!
Wat zijn de voordelen?
Onderzoek wijst uit dat wanneer een vriend of kennis iets aanbeveelt, gemiddeld 57% van de mensen eerder tot aankoop over zal gaan dan wanneer ze een ‘koude advertentie’ zien. Maar liefst 84% geeft aan mond-tot-mondreclame de meest betrouwbare advertentievorm te vinden.
Hoe zet je het in?
Sommige beurzen, conressen, themadagen, netwerkbijeenkomsten etc you name it zijn gratis toegankelijk. Je wilt echter wel dat je voldoelde bezoekers hebt om de standhouders, sponsoren, mediapartners en exposanten tevreden te stellen. Dat betekend promotie maken dus, en wat werkt er beter dan bezoekers zelf motiveren om het event bij hun netwerk onder de aandacht te brengen. Een aanbeveling van iemand die je kent is immers veel betrouwbaarder dan een banner die je op het internet tegenkomt. Betaalsociaal is een mooie tool die je hiervoor kunt inzetten.
Maar er zijn meer toepassingen dan gratis toegankelijke evenementen alleen en jouw product hoeft natuurlijk niet gratis te zijn. Je kunt klanten ook je bericht op social media laten delen in ruil voor een kortingscode of een voordelig pakket producten. Hello Fresh heeft hier tijdens haar introductie handig gebruik voor gemaakt door je een aantrekkelijke instapprijs te bieden in ruil voor een social share. Feit is dat deze functie erg succesvol kan uitpakken omdat je je berik ermee vergroot en dat het een grote rol kan spelen in je social media strategie!
Tips om sociaal betalen in te zetten:
Een persoonlijke tekst geeft meer impact. Stel de sharable tekst dus zo op dat het lijkt alsof deze geschreven is door degene die de boodschap deelt. Maar plaats wel een link naar je website in het bericht natuurlijk.
Pas het sociaal betalen bijvoorbeeld toe in de vorm van…
- Gratis verzending in webshop na social share
- Gratis e-book in ruil voor social share
- Gratis checklist, stappenplan, template of toolbox in ruil voor social share
- Gratis deelname aan een webinar
- Gratis bezoek aan een evenement
- Ga viraal met kortingscodes of voucher, te krijgen na een share
Meer inspiratie?
Wil je meer weten over social media strategieën en technieken?