LinkedIn heeft een make-over gekregen! De nieuwe LinkedIn Interface is zich op dit moment aan het uitrollen over alle gebruikers over de hele wereld, in verschillende batches. Mocht je het nog niet kunnen zien, check dan deze video voor een sneek-peak of download onze whitepaper voor een rondleiding met tips.
Wat is er nou zoal veranderd op LinkedIn?
Recentelijk heeft Microsoft LinkedIn overgenomen en daarmee krijgt dit platform een nieuwe impuls. Ooit begon het als een CV-database, maar inmiddels is LinkedIn meer dan dat. Onze verwachting is dat het nog meer richting een CRM omgeving zal gaan. LinkedIn maakt het steeds makkelijker om je netwerk uit te breiden. Nieuwe connecties toevoegen kun je nu doen op basis van je email adressen, uitnodigen per email, of het uploaden van een database. En per contact kun je labels toevoegen of instellen welk type updates je wilt ontvangen, wat handig is om te weten wat er speelt bij belangrijke relaties. Maar dat is nog niet alles want er is in de nieuwe LinkedIn interface een hoop op de schop gegaan:
- Nieuwe LinkedIn homepage
- Nieuwe lay-out en mogelijkheden op persoonlijke profielen
- Chatten via LinkedIn
- Verbeterde zoekfunctie
- LinkedIn Learning
- Uitgebreider pagina beheer en adverteren
- Meer mogelijkheden om je netwerk te vergroten
Nieuwe LinkedIn Homepage
De vernieuwde homepage legt meer nadruk op de newsfeed. Het spoort gebruikers aan om meer te plaatsen met een grotere box bovenaan de pagina waar de gebruiker een status of artikel kan plaatsen. Nadat je een bericht plaatst, kun je nu in detail zien hoe de interactie daarmee was en wie er interesse in hebben getoond.
De navigatiebalk bovenin is opnieuw ingericht en bevat nu zeven onderdelen, waaronder een speciale vacaturesectie, berichtencentrum en netwerkoverzicht. Het zoeken op updates van mensen en bedrijven is ook opnieuw ingevoerd. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker om op vacatures te zoeken die niet onder de ‘LinkedIn Jobs’ vallen, maar die in updates geplaatst zijn.
LinkedIn Bedrijfspagina’s
Het hele beheermenu van de bedrijfspagina’s en showcasepagina’s zijn op de schop gegaan. Het is nu veel makkelijker als je beheerder bent van meerdere bedrijfspagina’s en/of showcasepagina’s. Wellicht dat LinkedIn hiermee ook het beheer van showcasepagina’s een impuls wil geven; we zagen veelal dat bedrijven vergaten dit goed te onderhouden.
LinkedIn Profielpagina’s
Het bewerken van je profiel is gebruiksvriendelijker geworden. Je wordt minder snel afgeleid door alle afzonderlijke potloden, waarmee je nu nog alle verschillende functies aan kan passen.
Bovendien kun je jezelf nu beschikbaar stellen voor een nieuwe uitdaging, zonder dat je werkgever dit kan zien. Hierover publiceerden we eerder al deze blog met een korte uitleg.
Het blijft nog steeds belangrijk om een professionele en herkenbare profielfoto te plaatsen en je kunt je profiel nog meer customizen door de achtergrond aan te passen, zodat dit bij je bedrijfsuitstraling aansluit. Je foto, naam en titel komt nu nog overzichtelijker in beeld, met op de achtergrond je omslagfoto. Je connecties, locatie en opleiding komen onder je titel te staan.
Verder zijn je contactgegevens verplaatst naar de rechterkant, direct onder je connecties. Denk eraan deze allemaal in te vullen, zodat potentiële relaties makkelijk met je in contact kunnen komen. Je kunt nu ook heel makkelijk een tweede taal toevoegen. Dit is erg handig als je ook internationale connecties hebt, maar toch een Nederlands profiel aan wil houden. Je maakt dan een tweede profiel in het Engels, die zij dan te zien krijgen.
LinkedIn heeft het nu ook nog gemakkelijker om bestanden toe te voegen aan je werkervaring. Voorheen kon je hier eigenlijk vooral linkjes toevoegen, waar een thumbnail van werd gemaakt. Nu kun je ook PDF’s en PPT-presentaties toevoegen. Helaas blijkt uit onze ervaring dat dit redelijk beperkt is qua bestandsformaat.
LinkedIn Chatfunctie
De nieuwe chatfunctie van LinkedIn heeft wel wat weg van Facebook Messenger. Berichten sturen aan contacten kan nu vanaf elke pagina. Als je nu een profiel van iemand bezoekt, kun je dus gelijk een berichtje sturen. De chatfunctie van LinkedIn maakt het makkelijker voor mensen om met elkaar in contact te komen. Het is ook mogelijk om iemand te volgen zonder dat je een connectie met diegene hoeft te maken.
Verdere veranderingen
LinkedIn geeft nu ook extra advertentiemogelijkheden. Dit onderdeel lijkt hetzelfde, maar heeft sinds kort drie opties: gesponsorde updates, advertenties en Inmail versturen.
Met deze nieuwe look blijft LinkedIn zich verder ontwikkelen. Het bedrijf geeft zelf aan dat dit ‘de grootste redesign’ is sinds het begin van LinkedIn. Ze hopen dat het nieuwe design ‘eenvoudiger en intuïtiever’ is. LinkedIn heeft nu meer kenmerken die lijken op de wat minder business georiënteerde sociale media platformen zoals Facebook. Het dagelijkse gebruik lijkt alleen maar meer toe te nemen: Het vandaag gepubliceerde Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom gaf aan dat het dagelijks LinkedIn gebruik afgelopen jaar met 33% is gestegen!
We zijn benieuwd naar de volgende stappen op LinkedIn en houden de trends en ontwikkelingen dagelijks voor je in de gaten. Wil je zelf ontdekken hoe je meer uit je persoonlijke profiel kunt halen? Volg dan een van onze LinkedIn trainingen!