De content die je plaatst is relevant voor de doelgroep, je krijgt meer volgers en je klantenbestand groeit. Maar toch kan het heel goed zijn dat je het idee hebt dat er meer te halen valt uit je content marketing op LinkedIn. Met alle kennis van nu kan er een nieuwe social selling strategie worden gedefinieerd. In deze strategie wordt er gebruik gemaakt van ‘outbound prospecting’. Dit houdt in: online in contact komen met mensen uit jouw doelgroep, vervolgens ga je van online interactie naar offline (een telefoongesprek). Met als uiteindelijk doel, een afspraak.
Effectief stappenplan
Op deze manier in contact blijven met je doelgroep kost veel tijd. Het is daarom belangrijk om dit zo effectief mogelijk aan te pakken. Dit kan aan de hand van het volgende stappenplan:
1. Bepaal het profiel van de mensen die je wilt benaderen.
Dit klinkt lastig, maar als je je ideale klant in gedachten houdt zal het een stuk makkelijker gaan dan verwacht. Beschrijf deze persoon in een soort doelgroepprofiel.
2. Plaats relevante content.
Begin zelf met het schrijven van blogs over onderwerpen die aansluiten op jouw doelgroep. Heb je hier geen tijd voor? Je zou het uit kunnen besteden of deel content van anderen. Probeer dit regelmatig te doen, zodat de content op je profiel relevant blijft.
3. Update je LinkedIn profiel tot perfecte landingspagina voor je klanten.
Let hierbij op een aantal belangrijke punten:
- Gebruik een unieke achtergrondfoto (header). Gebruik bijvoorbeeld een foto in de huisstijl van het bedrijf waar je werkzaam bent.
- Profielfoto, zorg dat je gezicht herkenbaar en helemaal in beeld is.
- Naam, met eventuele titel.
- Functieomschrijving, laat zien wat je doet.
- Zichtbare samenvatting, zorg dat de eerste twee regels pakkend zijn. Dit vergroot de kans dat bezoekers op ‘meer weergeven’ klikken.
- Verborgen samenvatting, deze informatie wordt zichtbaar als iemand op ‘meer weergeven’ klikt. Gebruik deze ruimte om meer over jezelf te vertellen, voeg eventueel relevante zoektermen toe om je vindbaarheid te verhogen.
4. Leg de link, maak een connectie.
Essentieel wanneer je op zoek bent naar nieuwe contacten. Lok connectieverzoeken uit door profielen te bekijken. Zoek en filter personen door middel van je doelgroepprofiel. Stuur ook een connectieverzoek naar de gebruikers die jouw pagina hebben bekeken en in je doelgroep vallen. Vergeet ook niet een gesprek aan te knopen wanneer je daadwerkelijk een connectie hebt.
5. Stap over op offline communicatie.
Bel op naar je connectie. Kom snel ter zake, dus praat over waarom je belt. Krijg je een voicemail, spreek dan altijd iets in.
6. Plan een gesprek.
Het is handig om de persoon aan de telefoon direct te verwijzen naar een online agenda, waar diegene kan kijken naar een moment dat hem of haar schikt. Het doel is om vervolgens samen content te creëren en je connectie ambassadeur te maken van je organisatie.
Bent u benieuwd naar wat het geheim is achter een sterke LinkedIn-post?